Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódź dostała dofinansowanie na modernizację trasy W-Z

Agnieszka Magnuszewska
Grzegorz Gałasiński/archiwum
Łódź otrzymała ze środków unijnych dodatkowe 118 mln zł na trasę W-Z. Wstępnie miało to być 114 mln zł, których zabrakło na wykonanie retkińskiego odcinka i systemu sterowania ruchem. Jednak Łódź dostała więcej. Niestety, pieniądze o które walczyło MPK, nie zostały spółce przyznane.

- Zgodnie z zapowiedziami, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przyznało nam dodatkowe środki na kontynuację prac przy przebudowie linii tramwajowej na trasie W-Z - mówi Marcin Masłowski, rzecznik prezydent Łodzi. - Łącznie to ponad 450 mln zł, które Łódź otrzyma z Unii Europejskiej na projekt rozbudowy i modernizacji trasy W-Z. Dodatkowo w Łodzi powstanie najnowocześniejszy w kraju system sterowania ruchem, dzięki podłączeniu do jednej sieci ponad 220 skrzyżowań.

Pod koniec marca Zarządowi Dróg i Transportu zabrakło 114 mln zł, by rozstrzygnąć przetarg na rozbudowę odcinka widzewskiego trasy W-Z (Kilińskiego - Olechów), modernizację retkińskiego odcinka trasy oraz budowę systemu sterowania ruchem. Pod uwagę wzięto najniższe stawki zaproponowane przez oferentów, którzy wzięli udział w przetargu. Okazało się, że ZDiT zabrakło 114 mln zł.

W maju ZDiT postanowił wybrać wykonawcę na odcinek widzewski, twierdząc, że zapłaci mu z pieniędzy, którymi jeszcze dysponuje. Pozostał więc do rozstrzygnięcia przetarg na pozostałe dwa zadania. Za prace na Retkini miało odpowiadać konsorcjum, w skład którego wchodzi MPK. Natomiast system sterowania ruchem miała budować firma Sprint (78 mln zł). Oferty te tracą ważność dopiero 17 czerwca.

Do tej pory ZDiT nie podpisał umów z tymi firmami, ponieważ nie miał gwarancji, że otrzyma dodatkowe dofinansowanie. We wtorek jednak resort infrastruktury opublikował zaktualizowane listy projektów indywidualnych dla Programu Infrastruktura i Środowisko. Uwzględniono na nich 118 mln zł dofinansowania na trasę W-Z.

Niestety, kwota 88,5 mln zł, za które MPK chciało kupić 22 niskopodłogowe tramwaje, znalazła się na liście rezerwowej. A na zakup tych składów, które miały kursować po trasie W-Z, ogłoszono już przetarg. Jednak MPK nie zamierza go unieważniać.

- Nie przesądzamy, że środków nie dostaniemy, będziemy prowadzić rozmowy w sprawie dofinansowania oraz kontynuować prace związane z aplikowaniem o środki unijne - zapewnia Agnieszka Hamankiewicz, kierownik działu promocji i pozyskiwania funduszy w łódzkim MPK.

Przetarg na zakup 22 niskopodłogowych tramwajów ma zostać rozstrzygnięty pod koniec czerwca, a kwota 88,5 mln zł stanowi 59 proc. całej kwoty zakupu tramwajów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki