Wedle nadzoru prawnego wojewody w uchwale, którą Rada Miejska przegłosowała 1 czerwca (za głównie radni Koalicji Obywatelskiej i Nowej Lewicy, przeciw PiS - red). mogło dojść do istotnego naruszenia jednego z punktów ustawy o drogach publicznych.
"Uchwała powinna zostać podjęta po przeprowadzeniu przez Radę Miejską w Łodzi stosownych analiz, potwierdzających zasadność ustalenia strefy płatnego parkowania oraz opłat za postój w tej strefie i sposobu ich pobierania. Wyniki tych analiz powinny zostać przedstawione mieszkańcom w uzasadnieniu do uchwały": - brzmi komunikat wojewody.
Przypomnijmy: Strefą Płatnego Parkowania mają zostać objęte północny i południowy odcinek ul. Bałucki Rynek, a także ul. Łagiewnicka na odcinku między ulicami Organizacji WiN i Zawiszy Czarnego tworząc nową podstrefę D. To bezpośrednie otoczenie "górnej" części targowiska. W uzasadnieniu projektu uchwały, którą w imieniu prezydent Łodzi przygotował ZDiT, znalazła się
informacja, że na ulicach otaczających Bałucki Rynek "istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na miejsca postojowe" przy ich bardzo ograniczonej liczbie - jest tam tylko 59 miejsc do parkowania. Ustanowienie podstrefy w tej okolic SPP ma zapewnić "właściwą rotację miejsc postojowych", czyli co najmniej pięć pojazdów na jedno miejsce. To właśnie te informacje okazały się niewystarczające dla wojewody.
Jeśli uchwała nie zostanie uchylona, za parkowanie do pół godziny kierowcy nie zapłacą, zaś pierwsza godzina będzie kosztować 2,50 zł, druga 3 zł, trzecia 3,50 zł, natomiast czwarta i każda kolejna po 2,50 zł. Opłaty w nowej podstrefie D będą relatywnie najniższe w całym systemie, o ile uchwały nie uchyli wojewoda, który chce od Rady Miejskiej wyjaśnień w jej sprawie, a przewodniczący Rady ma na to tydzień. W 2021 r. wojewoda uchylił już rozszerzenie SSP o al. Unii Lubelskiej przy Aquaparku Fala właśnie z tego samego powodu, z którego kwestionuje teraz ostatnią uchwałę: brak analiz potwierdzających zasadność.
Tymczasem ZDiT właśnie ogłosił przetarg na przeprowadzenie badań funkcjonowania SSP metodą wideorejestracji wraz z opracowaniem analizy i wniosków. Mają zostać zliczone miejsca do parkowania, zliczenie parkujących pojazdów w określonym czasie, rotacja, czas parkowania. Zlecono także "wyodrębnienie w obrębie Podstrefy A obszaru na śródmiejską strefę płatnego parkowania wraz z wysunięciem wniosków dotyczących jej funkcjonowania".
W 2021 r., czyli roku, w którym podniesiono opłaty, dochód budżetu miasta z opłat za parkowanie w SPP wyniósł łącznie 19,2 mln zł z czego 13,1 mln zł. do dochód za bilety parkingowe, a 6,1 mln zł wpłynęło jako kary za parkowanie bez opłaty. Roczny wpływ z rozszerzenia SPP o okolice Rynku Bałuckiego oszacowano na 60 tys. zł.
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?