Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel średnicowy w Łodzi się opóźnia. Kolej ma pomysł, jak nie stracić dofinansowania z Unii Europejskiej. Zdaniem eksperta to możliwe

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Inwestor znalazł sposób na to, by nie stracić 1,4 mld zł
Inwestor znalazł sposób na to, by nie stracić 1,4 mld zł PKP PLK
PKP PLK, czyli inwestor tunelu średnicowego pod Łodzią, znalazł sposób na to, by nie stracić 1,4 mld zł dofinansowania z Unii Europejskiej. Groźba jest realna, gdyż wiadomo, że inwestycja nie zakończy się w terminie. Rozwiązaniem ma być tzw. fazowanie projektu, czyli podział inwestycji na etapy i uzyskanie części pieniędzy z kolejnej perspektywy finansowej.

W ramach inwestycji powstaje łącznie 7,5 km tuneli, które mają połączyć dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Całość kosztuje 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld zł wynosi dofinansowanie unijne. Problem polega na tym, że termin zakończenia inwestycji był już kilka razy przesuwany. Początkowo pociągi miały jeździć tunelami od grudnia 2022, potem termin przesunięto na 2023 rok, ale już w zeszłym roku było wiadomo, że nie uda się go dotrzymać. Najnowszy termin zakłada koniec 2024 roku.

Podzielą inwestycję na etapy

Podczas spotkań Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego posłowie i senatorowie dopytywali, czy przedłużająca się budowa nie stanowi zagrożenie dla uzyskania dofinansowania. Przedstawiciele inwestora i głównego wykonawcy tłumaczyli, że poszukują rozwiązania. Właśnie poinformowali, że je znaleźli.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyły wniosek o fazowanie projektu, czyli podział inwestycji na etapy i finansowanie prac realizowanych po 2023 roku ze środków budżetu UE na lata 2021-2027 - informuje inwestor.

Zdaniem ekspertów jest to rozwiązanie, które w podobnych przypadkach było już stosowane.

- Taka praktyka miała miejsce w przypadku projektów kolejowych w perspektywie unijnej 2007-2013 - mówi Marcin Tumanow, ekspert ds. funduszy strukturalnych Business Centre Club. - Jest to rozwiązanie możliwe do zastosowania, ale diabeł tkwi w szczegółach. Projekt można podzielić na dwa mniejsze: ukończone do 2023 roku w ramach bieżącej perspektywy finansowej i kończone po tym czasie.

Najtrudniejszy etap drążenia tunelu pod Łodzią

Przedstawiciele PKP PLK podkreślają, że inwestycja wchodzi w najtrudniejszy etap, czyli drążenie dużą tarczą TBM Katarzyna pod budynkami w centrum miasta o awaryjnym i złym stanie technicznym. Wykonawca - firma PBDiM z Mińska Mazowieckiego - kontynuuje rozmowy z właścicielami i mieszkańcami kamienic oraz miastem na temat rozwiązań satysfakcjonujących wszystkie strony. Chodzi przede wszystkim o zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańców oraz kontynuację inwestycji.

Wykonawca skłania się ku wzmacnianiu obiektów. Dla zapewnienia bezpieczeństwa oraz komfortu lokatorów niektórych budynków znajdujących się na trasie drążenia tunelu, zaplanowano czasowe przenosiny mieszkańców do hotelu. Informacje trafią do mieszkańców z odpowiednim wyprzedzeniem.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki