Umowę z wykonawcą podpisano w lipcu. O trzecim przystanku (pierwsze dwa to Łódź Śródmieście i Łódź Polesie), mówiło się od dawna, ale sprawa nie była przesądzona.
Trzeci przystanek Łódź Koziny zostanie wybudowany przy zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej, w miejscu rozgałęzienia tuneli jednotorowych: dwóch w stronę stacji Łódź Kaliska i dwóch w stronę stacji Łódź Żabieniec. Przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom komunikacyjny - 1. Na poziomie - 2 znajdą się perony dla pociągów w kierunku Łódź Kaliska i Żabieniec, a na poziomie - 3 w stronę stacji Łódź Fabryczna. Zadanie za ok. 188 mln zł realizuje Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, wykonawca kolejowego tunelu średnicowego.
Już od czerwca postępuje budowa komory odgałęźnej, w której będą perony trzeciego przystanku. Ciężki sprzęt przygotowuje teren. Następnie ściany szczelinowe – zabezpieczą wykop, który sięgnie do głębokości 30 m.
Jest szansa na terminowe ukończenie tunelu
O rozpoczęciu robót przy przystanku Łódź Koziny, ale także o postępach prac przy budowie łódzkiego tunelu średnicowego mówili w czwartek 12 sierpnia na dworcu Łódź Kaliska wicepremier Piotr Gliński, wiceminister inwestycji i rozwoju Waldemar Buda**i Ireneusz Merchel,** prezes spółki PKP Polski Linie Kolejowego, która jest inwestorem całego przedsięwzięcia.
Piotr Gliński poinformował, że mniejsza z maszyn, która wierci cztery tunele (dwa w kierunku Łodzi Kaliskiej i dwa w kierunku Łodzi Żabieńca) do tej pory pokonała pod ziemią 210 metrów, a większa, która drąży tunel od komory startowej w okolicach ulicy Stolarskiej i Odolanowskiej w kierunku Łodzi Fabrycznej – 70 metrów. Wicepremier mówił o napotkanych pod ziemią trudnościach: soczewce wodnej i głazach narzutowych.
Czy to wszystko nie opóźni terminu ukończenia inwestycji, który upływa z końcem przyszłego roku?
– Jest szansa, że inwestycja zostanie zrealizowana do końca przyszłego roku – mówił Piotr Gliński.
– Wykonawca (Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego – red.) deklaruje, że nadrobi zaległości – wtórował mu Ireneusz Merchel.
Nic nie pęka, można drążyć
Ireneusz Merchel rozwiewał też obawy przed skutkami drążenia tunelu dla budynków na powierzchni.
Jak mówił, większa z maszyn znajduje się już pod terenami zabudowanymi i jak do tej pory nie zanotowano żadnych obsunięć gruntu, ani pęknięć budynków. Profilaktycznie jednak ich mieszkańcy są uprzedzani o wierceniach i ewakuowani na czas przejścia maszyny drążącej pod budynkami. Cały teren pod którym poruszają się maszyny jest monitorowany przez system czujników drgań.
Łódzki tunel średnicowy ma połączyć dworce Fabryczny i Kaliski. Umożliwi szybką komunikację kolejową w skali kraju, ale też będzie spełniał funkcję metra dzięki trzem podziemnym przystankom.
Cała inwestycja jest warta ok. 1,7 mld zł. z czego 1,4 to dofinansowanie unijne. Do wspomnianej kwoty należy doliczyć 188 mln zł na budowę trzeciego przystanku podziemnego.
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?